5 webdesign trends

Niet gevoelig voor trends? Jouw website is dat wel… We kennen het al van de mode, muziek, interieurarchitectuur, de autowereld … en zo natuurlijk ook in de technologie en webdesign. Trends. In een onderzoek hebben we onderzocht welke webdesigntrends als prettig worden ervaren.

Moet je jouw website aanpassen aan de nieuwe webdesigntrends? Ja, want eigenlijk is een website nooit definitief af. Het is een dynamisch proces om zo de bezoekers bij ieder bezoek te triggeren en nieuwsgierig te houden. Dit kan je doen door jouw website regelmatig een update te geven. In dit artikel wordt een korte samenvatting gegeven van het onderzoek dat door Sabine Nuboer (Stagiaire SocialLane) is uitgevoerd om de nieuwste trends op het gebied van webdesign te achterhalen. Kom erachter welke 5 webdesign trends niet mogen ontbreken op jouw website!

Door verschillende ontwerpers zijn er in de laatste maanden van 2015 en de eerste maanden van 2016 veel voorspellingen gedaan voor webdesigntrends. In totaal zijn er 12 trends naar voren gekomen die onder verdeeld kunnen worden in de volgende drie categorieën:

  • Interaction Design: de interactie tussen de bezoeker en het systeem in.
  • User Experience Design: de elementen van de website die een prettige beleving geven aan de bezoeker.
  • Visuele stijl: de lettertypes, het kleurgebruik en beeldmateriaal op de website.

We hebben 12 voorspelde webdesigntrends voor 2016 onderzocht. In totaal zijn deze 12 trends aan 75 respondenten voorgelegd die dagelijks zeer actief zijn op internet. Hiervan zijn 5 trends als positief ontvangen onder de respondenten:

  1. Card lay-out: de website is dan opgebouwd uit verschillende blokken waarin de content is weergegeven. Deze trend is afgeleid van social media websites als Pinterest en Dribble.
  2. Hero images: een grote aantrekkelijke afbeelding bovenaan een website. Het is van belang dat deze afbeelding meteen iets verteld over het bedrijf.
  3. Dynamic Storytelling: een vorm van storytelling waarbij zowel beeld als tekst wordt gebruikt. Deze trend komt bij Chrysler erg sterk naar voren doordat er bij de geschiedenis van het bedrijf een tijdlijn wordt gebruikt.
  4. Mobiele elementen op een desktopwebsite: een goed voorbeeld hiervan is het hamburgermenu op een desktop website zoals Zara Home in de webshop heeft toegepast.
  5. Gepersonaliseerde belevingen: gaan dit jaar ook een belangrijke trend worden. Hierbij is de gebruiker zelf het middelpunt van de ervaring wanneer er een website wordt bezocht. Bij Drukwerkdeal wordt dit toegepast door afbeeldingen van de werknemers van het bedrijf weer te geven. Zoals bijvoorbeeld bij het winkelmandje met de producten.
  6. Of je een grote of een kleine website hebt, bij beide websites kan je deze webdesigntrends toepassen. Belangrijk is dat je de webdesigntrends aanpast aan jouw diensten en op jouw huisstijl. Ben jij benieuwt hoe jij deze webdesigntrends kan toevoegen aan jouw website? Schakel dan onze hulp in! Wij van INCOMPARABLE zijn thuis in de digitale wereld en helpen je graag bij het bouwen van een mooie website.

    Bron: SocialLane

Posted by Rosalie Schonagen

Social Media-goeroe, Wordpress, gemotiveerd, sportieveling, design, schrijven, communicatie & marketing